Grootmacht in badjassen

Grootmacht in badjassen

Beverwijk - Zoek online naar badjassen en de kans is groot dat je in een van de webwinkels van Beverwijkers Saskia van Haaren en Niels Kokmeijer terechtkomt. Eerlijk is eerlijk, waar andere webwinkeliers in deze serie hun bedrijf vanaf hun privéadres runnen, zitten zij op het bedrijventerrein langs de A9. Toch zijn ook zij ooit thuis begonnen, om tien jaar later naar een bedrijfspand te verhuizen.

,,We hadden elf jaar geleden geen idee wat een webwinkel inhield”, bekent voormalig voetballer Kokmeijer in zijn industrieel ogende kantoor naast het magazijn. ,,Het zou wel eens de toekomst kunnen zijn, dachten we. En een webshop aan huis leek ons lekker vrij en flexibel.” Het idee om badjassen te gaan verkopen, ontstaat als ze zelf online naar een exemplaar zoeken. ,,We konden geen goede vinden.”

Ze pakken het direct ‘groots aan’. ,,Nadat we via internet met de Belgische eigenaresse van het Amerikaanse bedrijf sleepyhead.com in contact waren gekomen, zijn we daar gaan kijken”, vertelt de webwinkelier. ,,Dat bedrijf is twintig keer zo groot als ons bedrijf, dat is niet voor te stellen.” Eenmaal terug in Nederland zijn ze veel wijzer, maar moet het echte werk nog beginnen. ,,Sas heeft toen haar baan als hr-manager opgezegd.”

Een jaar later, in 2007, ziet hun eerste webwinkel het levenslicht. ,,Dat was badjasparadijs.nl. Daar zijn we een jaar mee bezig geweest.’’ De website laten ze maken, voor de rest doen ze alles zelf. ,,De credits gaan naar Saskia’’, benadrukt hij dat zijn vriendin alleen verantwoordelijk was voor de oprichting en eerste jaren. “En ze is nog steeds het kloppend hart van de onderneming.”

Webshops met badjassen

Webshops met badjassen

,,Daarna zijn we snel op zoek gegaan naar andere domeinnamen. Want het loont om die te kopen.’’ Na een paar jaar gaan ze aan de slag met het optimaliseren van de vindbaarheid van via zoekmachines. ,,Organisch goed gevonden worden. En we wilden een autoriteit worden. Die mix brengt het succes samen.’’ Inmiddels zijn ze zeven opgerichte en overgenomen webshops met badjassen in Nederland, België en Duitsland verder en eigenaar van badjassenlijn Badrock, Zweeds voor badjas.

,,Voor ons heeft het goed uitgepakt”, gaat hij verder. Toch ziet hij genoeg webshops om zich heen die het niet redden. ,,Het is heel lastig om een webshops te beginnen in een bestaand product. Daar wordt te makkelijk over gedacht. Mensen onderschatten het vaak, want er komt veel bij kijken.  Een topservice bieden, bijvoorbeeld. Als je bij ons om vijf voor tien besteld, heb je het de volgende dag in huis.”

Badjassen van hun eigen lijn laten ze maken in landen als Turkije en China. Kokmeijer bekent dat hij het zakendoen in verre landen heeft onderschat. ,,Als je laat produceren, moet je vaak een aanbetaling doen.” Een keer werd er niet geleverd na zo’n aanbetaling. ,,Dat was een financiële strop. Ik heb al veel gedaan om het terug te krijgen, maar de kans is klein dat we het terugzien. Dat knaagt voortdurend.”

Sinds hun verhuizing naar het bedrijventerrein kan het ondernemersstel met twee kinderen werk en privé beter scheiden. ,,Vroeger zat ons kantoor achter ons huis. Dan zat één van ons achter de computer en was de ander met de kinderen bezig. Terwijl we juist voor ogen hadden dat het heel flexibel zou zijn. Natuurlijk gaat de telefoon ook thuis weleens. Je werkt als ondernemer nooit van negen tot vijf, maar we hebben nu wel meer quality time.”

Exacte cijfers geeft hij Kokmeijer niet prijs, maar de groeidoelstelling van 20 à 25 procent per jaar hebben ze tot nu toe ieder jaar gehaald. ,,Dat geldt dat ook voor de komende jaren. Die ambitie is in lijn met onze branche.”