Welke badjas past bij jouw persoonlijkheid? Deel 2: diplomaten
In mijn vorige blog heb ik geschreven over hoe ik weer eens op het concept van de MBTI-test, of de 16 persoonlijkheidstypes, ben gestruikeld en dat het me leuk leek om daar aan te koppelen. Vandaag ga ik daarmee door in een blog over Badjassen voor ‘diplomaten’.
Wat is een diplomaat?
Het eerste deel van deze blogserie ging over analisten. Dat zijn alle persoonlijkheidstypes waarbij de middelste twee letters NT zijn: intuition en thinking. Diplomaten hebben ook hun middelste twee letters met elkaar gemeen: NF, wat staat voor intuition en feeling. De eerste en laatste letter kunnen variëren tussen extrovert vs introvert en judging vs percieving (hoe snel heb je een oordeel over de wereld om je heen?)
Diplomaten zijn in het algemeen dus mensen die meer op hun intuïtie afgaan bij het opnemen van informatie. In tegenstelling tot de analisten, nemen ze hun beslissingen minder door er lang en diep over na te denken, maar doen ze dit meer op gevoel. Als een keuze voor een diplomaat goed voelt, dan is dat vaak al genoeg om die keuze ook te maken.
De advocaat
De naam advocaat wordt gekoppeld aan de letters INFJ. Het is een vrij zeldzaam persoonlijkheidstype: minder dan 1% van de bevolking heeft dit. Advocaten zijn mensen met een sterk rechtvaardigheidsgevoel en duidelijke idealen waar ze voor strijden. Ze zetten concrete stappen om het onrecht dat zij in de wereld zien aan te pakken.
Een valkuil van advocaten is dat ze soms in al hun passie en enthousiasme vergeten om voor zichzelf te zorgen. Het lijkt me dus zeker voor dit type handig om een goede badjas te hebben. Als ik een voorstel mag doen: neem als advocaat een badjas met je naam erop geborduurd. Zo word je er duidelijk aan herinnert dat die voor jou is en de tijd symboliseert die je aan jezelf mag besteden.
De bemiddelaar
De letters INFP horen bij het type van de bemiddelaar. Mensen die bemiddelaars zijn, houden van harmonie en proberen altijd de goede kant van mensen en gebeurtenissen te zien. Het zijn mensen die zich laten leiden door goede bedoelingen en niet per se door beloningen of straffen. Bemiddelaars komen vaak kalm of soms zelfs verlegen over, maar hebben ook echt wel pit in zich.
Voor rustige mensen die houden van harmonie zijn badjassen van zachte stoffen en in zachte kleuren waarschijnlijk heel geschikt. Ik denk dat een mooie in een kleur als babyblauw, zachtroze of een andere pastelkleur goed bij de bemiddelaar past. Een goede fleece badjas dragen, voelt aan alsof je een knuffel krijgt van een teddybeer. Dat klinkt super lief en ontspannen, of niet dan?
De protagonist
De protagonist hoort bij de letters ENFJ. ‘Protagonist’ wordt vaak gebruikt als een ander woord voor ‘hoofdpersoon’ en dit zie je terug bij mensen met dit persoonlijkheidstype. Het zijn gepassioneerde mensen die van nature de leiding nemen. Ze vinden het geweldig om andere mensen te inspireren en hun omgeving verder te helpen. Ze hebben oprechte interesse in andere mensen en zijn enorm gedreven.
Het is misschien een beetje cliché, maar er is één badjas waar ik direct aan denk als ik over de protagonist lees. Het merk heeft een model badjas dat lijkt op een koningsmantel: dieprood met een witte kraag met zwarte streepjes, zoals de hermelijnen mantel die koningen vroeger droegen. Is dat niet een beetje theatraal? Ja, dat is het zeker, maar ik kan me voorstellen dat protagonisten dat juist wel humor vinden.
De campagnevoerder
Als laatste hebben we nog de combinatie ENFP over: de campagnevoerder. Campagnevoerders hebben veel energie en het zijn vrije denkers. Ze zijn super geïnteresseerd in de drijfveren van andere mensen en kunnen tijdens het luisteren dan ook goed ‘tussen de regels door lezen’. Small talk kan net zo interessant en leerzaam zijn als diepe conversaties. Met routineklusjes maak je de campagnevoerder niet gelukkig.
Omdat campagnevoerders zulke creatieve denkers zijn, vinden ze het volgens mij heel leuk om iets nieuws, iets verrassends tegen te komen. Een badjas die goed bij deze persoonlijkheden past moet denk ik ook iets opvallends hebben. Een badjas met een bijzonder patroon, oortjes op de capuchon, of een andere sluiting dan een normale ceintuur wordt vast en zeker gewaardeerd.
Zeldzame persoonlijkheden
De eerste keer dat ik las over de 16 persoonlijkheden, ging ik ervan uit dat ze ongeveer gelijk verdeeld zouden zijn. Dan zouden ze allemaal… uit mijn hoofd… zo’n 6 of 7% van de bevolking representeren? Dat is blijkbaar niet zo, sommige persoonlijkheidstypes komen veel meer voor dan andere.
Bij de advocaat had ik bijvoorbeeld al geschreven dat minder dan 1% van de bevolking dit type heeft. De campagnevoerder komt veel vaker voor: zo’n 7% van de bevolking. De bemiddelaar en de protagonist zijn dan weer wat zeldzamer: 4% voor de bemiddelaar en maar 2% voor de protagonist. Dat betekent ook dat er types zijn die juist veel meer voorkomen. Ik schrijf er binnenkort nog meer over, maar ik kan me herinneren dat er in de groep van ‘schildwachten’ een paar types zaten die meer dan 10% representeerden.
Als ik dit zo opschrijf, vraag ik me wel af of dat in elke cultuur hetzelfde is. Zouden mensen echt van nature zo in elkaar zitten, of is het ook een reactie op de omgeving en de normen en waarden waar je in opgroeit? Maar die vragen zijn meer iets voor een antropologie-scriptie dan voor een badjassenblog, haha.
Groetjes!
SAS
