Namen voor onze badjassen
Als je door ons assortiment scrolt, of als je mijn blog regelmatig leest, dan valt het je misschien op hoe… praktisch de namen van onze badjassen zijn. “Lange paarse badjas met rits” of “Fleece deken met mouwen en capuchon met zebraprint”. Praktisch, want het beschrijft de goed, maar misschien niet zo fantasievol. Het leek me leuk om eens wat coolere namen te verzinnen.
Wat voor namen hebben kledingstukken?
Goed, dit leek een leuk idee, maar ik zit me eigenlijk direct af te vragen wat voor namen je aan kleding zou moeten geven. Volgens mij zijn er wel merken die hun kledingstukken mensennamen geven. Badjassenmerk Nonnasol heeft bijvoorbeeld de ‘Carmen’ badjas en de ‘Lucia’ badjas gemaakt. Dat zijn de namen van beroemde opera-rollen. Hoe gaaf is dat? (Oké, ik weet dat de meeste mensen opera niet echt ‘gaaf’ vinden, haha).
gebruikt ook leuke namen voor hun badjassen, die meestal passen bij het thema. Voor Funky Badjas is dat ook wel makkelijk, omdat hun badjassen altijd een duidelijk thema hebben. De ‘King’ badjas is bijvoorbeeld een die lijkt op een koningsmantel en de ‘Champ’ badjas ziet er super sportief uit. Mensennamen, thema’s… ik denk dat ik daarmee al best een eind kom. Laten we het proberen.
Waarom ben ik zo?
Ik liet dat woord nog even rondgaan in mijn hoofd “mensennamen” en begon me gelijk af te vragen welke badjassen ik ‘Bob’ of ‘Henk’ zou noemen, haha. Weet je wat, ik ga het gewoon doen. Welke badjas is nu echt een Bob? Misschien de van Vossen – de zonder capuchon. Ik weet niet waarom, maar die vind ik wel bij de naam Bob passen.
Misschien ook niet helemaal, want Vossen is een oorspronkelijk Duits en nu Oostenrijks merk, dus ik weet niet of Bob dan de beste naam is. Ik probeer nu wat typische Duitse namen te verzinnen, maar die passen dan weer minder goed bij de badjas, haha. Ik weet niet of we deze Heinz of Ludwig kunnen noemen. Daarvoor is hij nog net te hip, vind je ook niet?
Namen voor thema’s
Oké, dus zomaar mensennamen gebruiken voor kledingstukken wordt al snel een beetje raar, merk ik al. De operarollen van Nonnasol zijn cool, maar we kunnen niet zomaar elke badjas een mensennaam geven. Thema’s zijn waarschijnlijk makkelijker. Nou ja, dat zeg ik nu, maar we hebben eigenlijk best veel badjassen die ongeveer hetzelfde thema hebben…
Als ik bijvoorbeeld al kijk naar onze damesbadjassen met hartjes, dan zie ik al snel drie of vier verschillende badjassen. Als we één daarvan gewoon ‘hartjesbadjas’ noemen, of ‘love hearts’ als we cool en Engels willen zijn, dan weet ik niet zo goed meer hoe we de andere hartjesbadjassen moeten noemen. ‘Love heart 2, Electric Boogaloo?’ Ook dat werkt dus niet zo goed. Zucht…
Willekeurige Engelse woorden
Natuurlijk is er altijd nog de optie om willekeurige Engelse woorden te pakken, haha. Dan zijn we helemaal trendy. Ik heb dat hierboven al gedaan met ‘Love Heart’ en we kunnen dingen als ‘Ultimate Comfort’ of ‘Deep Relaxation’ nemen. Klinken de badjassen daardoor hipper? Absoluut! Is het direct duidelijk over welke badjas we het hebben? Absoluut niet. Is dit dan een goed idee…?
Ik moet eerlijk zeggen dat we ons er soms wel schuldig aan maken. Ons merk heeft een Engelse naam (maar ‘ontspanningsbedrijf’ klinkt ook gewoon minder gezellig, haha). We hebben de ‘peach’ badjas in het assortiment, die gelukkig wel echt perzikkleurig is. Maar het voelt een beetje nutteloos om voor iedere nieuwe badjas in ons assortiment een nieuw Engels woord te zoeken, zeker als dat er na een tijdje niets meer mee te maken heeft. “Schat, heb je de nieuwe ‘Wardrobe’ badjas al gezien? Echt mooi!”
Hoe doen we dat met verschillende kleuren?
Dan is er natuurlijk nog een probleem: je geeft de namen aan de verschillende modellen, maar hebt dan nog steeds kleuren en soms zelfs variaties in lengte. Bij de ‘Sixties’ badjas van Funky Badjas heb je bijvoorbeeld de blauwe en oranje Sixties badjas, die ook nog eens lang of kort besteld kan worden. Uiteindelijk valt die pakkende naam dus een beetje weg en heb je alsnog ‘katoenen, lange sixties badjas oranje’.
In die zin vraag ik me ondertussen dus ook af hoeveel ‘leuke’ namen echt toevoegen aan de producten. Het is een interessant idee en ik moet ook echt wel lachen om een badjas die Bob heet, maar uiteindelijk lost het niet echt een probleem op. Daarbij: er zijn maar weinig mensen die onze badjassen echt bij naam noemen, buiten ikzelf in deze blogs, haha.
Misschien zijn praktische namen wel beter
Ik denk dat de conclusie dan ook is dat onze praktische namen voor badjassen prima werken. Het ziet er misschien wat minder hip uit dan namen als ‘Deep Chill’, ‘Ultimate Zebra’ en ‘Heinrich’, maar het maakt wel direct duidelijk over wat voor badjas we het hebben. “Heb je de nieuwe ‘Thousand Dreams’ badjas al gezien?” “Geen idee, is dat die roze fleece badjas met capuchon?” Zie, dat tweede is veel handiger!
Toch vind ik het wel altijd leuk als de merken die wij verkopen hun badjassen zelf een naam geven, zodat we die over kunnen nemen. Vaak is het een naam die of past bij het thema, of een woord dat letterlijk op de badjas staat, zodat je er niet zo lang over na hoeft te denken welke badjas we nou eigenlijk bedoelen. Het maakt erover schrijven voor mij net iets interessanter, haha.
Groetjes!
SAS



